16 edycja Ogólnopolskiego Programu "Uczymy Dzieci Programować"

W programie „Uczymy Dzieci Programować” naukę kodowania traktujemy jako z góry zaplanowany proces, gdzie każde działanie wynika z poprzedniego i jest wstępem do kolejnego. W propozycjach aktywności, zabawy około programistyczne wplatane są do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, czy posiadanych narzędzi dydaktycznych. Można kodować na edukacji matematycznej, społecznej, językowej, artystycznej...można kodować wyłącznie offline lub łącząc aktywności unplugged z pracą z wykorzystaniem robotów edukacyjnych, długopisów 3D i sprzętu komputerowego.
Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania będzie dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą lekcją i świetną zabawą a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania narzędzi TiK w procesie dydaktycznym.
W tej edycji stawiamy na aktywne metody nauczania, w których dzieci uczą się poprzez doświadczanie i działanie, zgodnie z założeniami konstruktywizmu. Towarzyszyć nam będzie hasło: „Tworzę – Odkrywam – Rozumiem!”
Przebieg programu:
16. edycja programu Uczymy Dzieci Programować trwa od 5 września 2025 roku do 20 lutego 2026 roku.
Do kogo adresujemy program:
- nauczyciele, edukatorzy i ich podopieczni w przedszkolach, szkołach, a także innych placówkach o charakterze edukacyjnym,
- rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Nasze cele:
- świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzenie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna),
- nauka przez zabawę i doświadczanie (odejście od transmisyjnego przekazywania wiedzy i pracy statycznej przy stolikach), uwzględniająca nurt STEAM,
- kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,
- rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
- kreatywne wykorzystanie narzędzi TiK.
Korzyści dla dzieci:
- stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii,
- kształtowanie kompetencji przyszłości,
- przygotowanie do programowania blokowego.


