"Dobrze się czuję, gdy się integruję" - Edukacja włączająca w środowisku szkolnym i przedszkolnym, jako zwiększenie szans edukacyjnych w procesie kształcenia i wychowania.
Nazwa szkoły: Przedszkole nr. 55 w Bielsku-Białej, Szkoła Podstawowa nr 36 z Oddziałami
Autor: Daria Plichta, Iwona Słobosz, Renata Danel
Temat: Edukacja włączająca w środowisku szkolnym i przedszkolnym, jako zwiększenie szans edukacyjnych w procesie kształcenia i wychowania. pt.: „Dobrze się, czuję gdy się integruję”.
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna, wychowanie przedszkolne
Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
Data wprowadzenia: 01.09.2024
Data zakończenia: 30.06.2025
I Założenia ogólne:
- Innowacja skierowana jest do dzieci w wieku 6 i 7 lat uczęszczających do gr. IX i kl. I ”b” w roku szkolnym 2024/2025.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
-skupienie się na budowaniu pozytywnych relacji,
-skupienie się na wsparciu rozwoju emocjonalnego dzieci, ich empatii, wrażliwości oraz odporności emocjonalnej;
- stworzenia sieci współpracy między dziećmi przedszkolnymi i szkolnymi umożliwiającymi wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami;
- wsparcie procesu adaptacji dzieci szkolnych,
- przygotowanie dzieci przedszkolnych do osiągnięcia gotowości szkolnej,
- wykorzystanie aktywnych metod pracy.
II. Cele innowacji
Cel główny:
- zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w procesie adaptacji w nowym środowisku szkolnym,
- zapewnienie równych szans edukacyjnych dla wszystkich dzieci, promując różnorodność i indywidualizację procesu nauczania,
- przygotowanie dzieci do osiągnięcia gotowości szkolnej,
Cele szczegółowe:
- wzbogacanie warsztatu nauczyciela i jego wiedzy o uczniach;
- budowanie poczucia bezpieczeństwa;
- wspieranie procesu adaptacji;
- indywidualizacja procesu kształcenia, uwzględniająca różnorodne potrzeby i zasoby dzieci;
- nabywanie poprawnych wzorców zachowań poprzez kontakty rówieśnicze;
- motywowanie dzieci do podejmowania aktywności, odkrywania swoich mocnych i słabych stron;
- stwarzanie przyjaznych i bezpiecznych warunków do rozwoju i pokonywania przejawiania trudności zarówno w sferze emocjonalnej i społecznej.
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przejawiających różnego rodzaju deficyty – w tym dzieci z orzeczeniami i objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczna.
III. Metody i formy
Autorzy innowacji podczas prowadzenia zajęć wykorzystywać będą:
- metody aktywizujące,
- logorytmikę
- metodę W. Sherborn
- metodę działań wytwórczych
- metody słowne,
- metodę działań inspirujących,
- metodę swobodnej ekspresji
Podczas realizacji innowacji wykorzystana zostanie forma pracy: zbiorowa i grupowa.