Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

"Dobrze się czuję, gdy się integruję"

"Dobrze się czuję, gdy się integruję" - Edukacja włączająca w środowisku szkolnym i przedszkolnym, jako zwiększenie szans edukacyjnych w procesie kształcenia i wychowania.

Nazwa szkoły: Przedszkole nr. 55 w Bielsku-Białej, Szkoła Podstawowa nr 36 z Oddziałami 

Autor: Daria Plichta, Iwona Słobosz, Renata Danel

Temat: Edukacja włączająca w środowisku szkolnym i przedszkolnym, jako zwiększenie szans edukacyjnych w procesie kształcenia i wychowania. pt.: „Dobrze się, czuję gdy się integruję”.

Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna, wychowanie przedszkolne

Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna

Data wprowadzenia: 01.09.2024

Data zakończenia: 30.06.2025

 I Założenia ogólne:

  1. Innowacja skierowana jest do dzieci w wieku 6 i 7 lat uczęszczających do gr. IX            i kl. I ”b” w roku szkolnym 2024/2025.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

-skupienie się na budowaniu pozytywnych relacji,

-skupienie się na wsparciu rozwoju emocjonalnego dzieci, ich empatii, wrażliwości  oraz odporności emocjonalnej;

- stworzenia sieci współpracy między dziećmi przedszkolnymi i szkolnymi umożliwiającymi wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami;

- wsparcie procesu adaptacji dzieci szkolnych,

- przygotowanie dzieci przedszkolnych do osiągnięcia gotowości szkolnej,

- wykorzystanie aktywnych metod pracy.

II. Cele innowacji

Cel główny: 

- zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w procesie adaptacji w nowym środowisku szkolnym,

- zapewnienie równych szans edukacyjnych dla wszystkich dzieci, promując różnorodność i indywidualizację procesu nauczania,

- przygotowanie dzieci do osiągnięcia gotowości szkolnej,

Cele szczegółowe:

 - wzbogacanie warsztatu nauczyciela i jego wiedzy o uczniach;

- budowanie poczucia bezpieczeństwa;

- wspieranie procesu adaptacji;

- indywidualizacja procesu kształcenia, uwzględniająca różnorodne potrzeby i zasoby dzieci;

- nabywanie poprawnych wzorców zachowań poprzez kontakty rówieśnicze;

- motywowanie dzieci do podejmowania aktywności, odkrywania swoich mocnych i słabych stron;

- stwarzanie przyjaznych i bezpiecznych warunków do rozwoju i pokonywania przejawiania trudności zarówno w sferze emocjonalnej i społecznej.

- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przejawiających różnego rodzaju deficyty – w tym dzieci z orzeczeniami i objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczna.

III. Metody i formy

Autorzy innowacji  podczas prowadzenia zajęć wykorzystywać będą:

 - metody aktywizujące,
- logorytmikę
- metodę W. Sherborn
- metodę działań wytwórczych
- metody słowne,
- metodę działań inspirujących,
- metodę swobodnej ekspresji

Podczas realizacji innowacji wykorzystana zostanie forma pracy: zbiorowa i grupowa.