Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

"Dobrze się czuję, gdy się integruję" - Edukacja włączająca w środowisku szkolnym i przedszkolnym, jako zwiększenie szans edukacyjnych w procesie kształcenia i wychowania.

Nazwa szkoły: Przedszkole nr. 55 w Bielsku-Białej, Szkoła Podstawowa nr 36 z Oddziałami 

Autor: Daria Plichta, Iwona Słobosz, Renata Danel

Temat: Edukacja włączająca w środowisku szkolnym i przedszkolnym, jako zwiększenie szans edukacyjnych w procesie kształcenia i wychowania. pt.: „Dobrze się, czuję gdy się integruję”.

Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna, wychowanie przedszkolne

Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna

Data wprowadzenia: 01.09.2024

Data zakończenia: 30.06.2025

 I Założenia ogólne:

  1. Innowacja skierowana jest do dzieci w wieku 6 i 7 lat uczęszczających do gr. IX            i kl. I ”b” w roku szkolnym 2024/2025.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

-skupienie się na budowaniu pozytywnych relacji,

-skupienie się na wsparciu rozwoju emocjonalnego dzieci, ich empatii, wrażliwości  oraz odporności emocjonalnej;

- stworzenia sieci współpracy między dziećmi przedszkolnymi i szkolnymi umożliwiającymi wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami;

- wsparcie procesu adaptacji dzieci szkolnych,

- przygotowanie dzieci przedszkolnych do osiągnięcia gotowości szkolnej,

- wykorzystanie aktywnych metod pracy.

II. Cele innowacji

Cel główny: 

- zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w procesie adaptacji w nowym środowisku szkolnym,

- zapewnienie równych szans edukacyjnych dla wszystkich dzieci, promując różnorodność i indywidualizację procesu nauczania,

- przygotowanie dzieci do osiągnięcia gotowości szkolnej,

Cele szczegółowe:

 - wzbogacanie warsztatu nauczyciela i jego wiedzy o uczniach;

- budowanie poczucia bezpieczeństwa;

- wspieranie procesu adaptacji;

- indywidualizacja procesu kształcenia, uwzględniająca różnorodne potrzeby i zasoby dzieci;

- nabywanie poprawnych wzorców zachowań poprzez kontakty rówieśnicze;

- motywowanie dzieci do podejmowania aktywności, odkrywania swoich mocnych i słabych stron;

- stwarzanie przyjaznych i bezpiecznych warunków do rozwoju i pokonywania przejawiania trudności zarówno w sferze emocjonalnej i społecznej.

- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przejawiających różnego rodzaju deficyty – w tym dzieci z orzeczeniami i objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczna.

III. Metody i formy

Autorzy innowacji  podczas prowadzenia zajęć wykorzystywać będą:

 - metody aktywizujące,
- logorytmikę
- metodę W. Sherborn
- metodę działań wytwórczych
- metody słowne,
- metodę działań inspirujących,
- metodę swobodnej ekspresji

Podczas realizacji innowacji wykorzystana zostanie forma pracy: zbiorowa i grupowa.