Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Chodzi mi o to, aby język giętki

Powiedział wszystko, co pomyśli głowa:

A czasem był jak piorun jasny, prędki,

A czasem smutny jako pieśń stepowa,

A czasem jako skarga nimfy miętki,

A czasem piękny jak aniołów mowa…

Aby przeleciał wszystka ducha skrzydłem.

Strofa być winna taktem, nie wędzidłem

                                          - Juliusz Słowacki

Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu prowadzi mgr Barbara Migula.

Celami terapii logopedycznej są:

- stymulowanie rozwoju mowy,

- kształtowanie prawidłowej mowy przez korygowanie zaburzeń fonetycznych, leksykalnych, gramatycznych,

- doskonalenie mowy już ukształtowanej,

- kształtowanie twórczej aktywności słownej,

- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy, przyswojonych w toku ćwiczeń.

Korygowanie wad wymowy polega na:

- ćwiczeniach oddechowych,

- ćwiczeniach narządów artykulacyjnych,

- ćwiczeniach słuchowych,

- ćwiczeniach właściwych tj.

  • wywoływanie głoski w izolacji, sylabie, zadaniu

  • utrwalanie wywołanej głoski

  • automatyzacja głoski.

                       Etapy rozwoju mowy

WIEK DZIECKA

ARTYKULACJA GŁOSEK

pierwsze miesiące życia

powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie

ok. 6 miesiąca życia

powtarzanie usłyszanych dźwięków tzw. gaworzenie

1-2 rok życia

pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba. Dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczone: pi, bi, mi

2-3 rok życia

pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, pojawiają się spółgłoski s, z, c, dz

4-5 rok życia

pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dź

5-6 rok życia

utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż

7 rok życia

technika mówienia opanowana

Jeśli mówić pięknie chcesz,
To do pracy bierz się bierz,
Najpierw język ostro ćwicz,
Pokaż nosek, brodę w mig.
Teraz w prawą, lewą stronę.

Te ćwiczenia już zrobione,
To jest łatwe – prawda? Więc …
Teraz wargi swoje męcz.
Górną nałóż na tę dolną,
Później dolną przykryj górną.
Och, na pewno nie jest trudno.
Więc rozwesel minę chmurną.
Teraz usta w ryjek zrób,
Abyś pięknie mówić mógł.

                                                                         - I. Sztabińska

Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek jest sprawne funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego oraz żuchwy. Ich ruchy powinny być celowe i bardzo dokładne. Z tego powodu należy je ćwiczyć, aby wypracować maksymalną precyzję działania.

1. Ćwiczenia języka:

- unoszenie wysuniętego języka do nosa,

- opuszczanie wysuniętego i języka na brodę,

- przesuwanie języka na boki na zewnątrz jamy ustnej,

- wypychanie językiem policzków,

- unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami,

- przesuwanie podniesionego języka wzdłuż podniebienia w kierunku gardła,

- kląskanie ( zabawa w „jedzie konik”),

- układanie języka w rurkę,

- liczenie językiem zębów,

- układanie języka w „koci grzbiet”,

- formowanie szerokiego i wąskiego języka w jamie ustnej.

2. Ćwiczenia warg:

- cmokanie,

- parskanie, prychanie,

- zakładanie warg na siebie przy zaciśniętych zębach,

- naprzemienne układanie warg w dzióbek i uśmiech,

- przygryzanie, zaciskanie, rozluźnianie warg,

- układanie warg jak do wymawiania samogłosek: A, O, E, U, I ,Y.

3. Ćwiczenia policzków:

- wydymanie i wciąganie policzków do wewnątrz,

- zaciskanie mięśni (pokaż jak się złościsz),

- marszczenie policzków dłońmi ( pokaż jak się martwisz),

- masowanie policzków okrężnymi ruchami.

4. Ćwiczenia żuchwy:

- opuszczanie żuchwy do maksymalnego otwarcia jamy ustnej,

- robienie kółek żuchwą-raz w prawą raz w lewą stronę,

- naśladowanie ruchu przeżuwania,

- żucie gumy,

- naśladowanie odruchu ziewania,

- energiczne ruszanie żuchwą we wszystkich kierunkach.

5. Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

- nabieranie powietrza ustami i wydychanie nosem,

- naśladowanie odruchu kaszlu z wysuniętym językiem i przy otwartej buzi,

- płukanie gardła,

- chuchanie (zabawa w rozgrzewanie rąk).