Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Zabawa Sztuką

Program realizowany jest w grupie III.

Leo i Lisa ponownie zabiorą dzieci w świat sztuki. Skąd pomysł na ich imiona? Leo nawiązuje do Leonardo da Vinci, Lisa to odwołanie do obrazu Mona Lisa.

Dzieci trzymają obraz Pieta Mondriana i to również nie jest przypadek. Piet Mondrian, Paul Klee, Wassily Kandinsky czerpali inspiracje z freblowskich darów. I co ciekawe, uczęszczali do freblowskich placówek, podobnie jak Braque, Itten czy też zajmujący się architekturą Wright.

Warto zaznaczyć, że Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Zabawa sztuką" odnosi się do świata sztuki, w kontekście sztuk plastycznych (tj. malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika, wzornictwo itd.). Czy sztuka to trudna i nudna tematyka dla dzieci? Nie, pod warunkiem, że się nią bawimy. Nie skupiajmy się na tytułach czy trudnych nazwiskach, oswajajmy dzieci z dziełami, otaczajmy reprodukcjami, wzbudzajmy ich ciekawość.

Głównym celem jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.

Cele szczegółowe:

  • tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,

  • wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,

  • zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,

  • rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,

  • udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,

  • rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,

  • zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,

  • kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,

  • doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,

  • przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu o wykorzystywanie dzieł sztuki,

  • wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,

  • kształtowanie orientacji przestrzennej,

  • rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,

  • doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,

  • rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań związanych z kodowaniem i programowaniem,

  • wspomaganie rozwoju dzieci,

  • odkrywanie dziecięcych talentów,

  • budowanie więzi w grupie przedszkolnej,

  • rozwijanie wiary we własne możliwości,

  • współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami, branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,

  • kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,

  • udział w akcjach propagujących działalność twórczą,

  • rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.

Projekt powstał na bazie programu własnego pt. „Zabawa sztuką”, jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 tj.:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, (...).
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy (...)".