Program autorski w gr IV: Wykorzystanie środków plastycznych oraz założeń terapii ręki w wspieraniu rozwoju manualnego dzieci - „Moje rączki mają moc!”
Autor: Agnieszka Szczelina-Szczotka
Cele programu zostały wyprowadzone z koncepcji systemu dydaktycznego. Wynikają z założeń „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego”.
Główne założenia programu:
-skupienie się na ciekawych i atrakcyjnych dla dzieci zajęciach wykorzystujących w nowatorski sposób w dużej mierze różnego rodzaju narzędzia i środki plastyczne oraz wprowadzających modyfikację do różnorodnych technik plastycznych, tak by za ich pomocą można było doskonalić motorykę małą i dużą, koordynacje wzrokowo-ruchowa oraz przygotować i zachęcić dzieci do nauki pisania;
- stworzenia zestawów zabaw plastycznych, ruchowych, twórczych możliwych do stosowania, na co dzień;
- wdrożenie do pracy elementów metodą artetarapii za pomocą środków plastycznych a także założeń terapii ręki;
- wykorzystanie aktywnych metod pracy;
- indywidualizacja pracy;
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci rozwijających się nieharmonijnie oraz wspieranie dzieci zdolnych;
-wykorzystanie różnorodnych środków i narzędzi w stymulowaniu rozwoju motorycznego ukierunkowanego na ruchy rąk
- wykorzystanie dostępnych w przedszkolu środków plastycznych w atrakcyjny i innowacyjny sposób.
- program ma na celu wspieranie rozwoju manualnego uczniów z wykorzystaniem terapii ręki oraz elementów arteterapii. Ma wspierać i stymulować rozwój motoryki małej dzieci, a także ich sprawność grafomotoryczną oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
Cel główny:
- wspieranie procesu nauczania i wychowania za pomocą terapii ręki i elementów arteterapii;
-wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia ukierunkowanego na rozwój funkcji psychomotorycznych.
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przejawiających różnego rodzaju deficyty – w tym dzieci z orzeczeniami i objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczna oraz rozwijających się nieharmonijnie.
- stwarzanie warunków do nabywania umiejętności motorycznych za pomocą środków wyrazu artystycznego i ruchu.
- zaspakajanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, budowaniu pozytywnego obrazu samego siebie, w grupie rówieśniczej, wspólnocie.
Cele szczegółowe:
- wspieranie rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- wspieranie rozwoju sprawności manualnej i motoryki malej,
- nabywanie i korygowanie umiejętności grafomotorycznych,
- motywowanie dzieci do podejmowania aktywności, odkrywania swoich mocnych i słabych stron,
- stwarzanie przyjaznych i bezpiecznych warunków do rozwoju i pokonywania przejawianych trudności zarówno w sferze emocjonalnej jak i funkcjonalnej,
- swobodne posługiwanie się narzędziami pisarskim,
- zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania za pomocą środków plastycznych,
- kształtowanie u uczniów świadomości własnego ciała,
- przygotowanie uczniów do podjęcia nauki pisania,
- stwarzanie przyjaznych i bezpiecznych warunków do rozwoju i pokonywania przejawiania trudności zarówno w sferze emocjonalnej jak i funkcjonalnej,
- swobodne posługiwanie się narzędziami pisarskimi,
- zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania za pomocą środków plastycznych,
- kształtowanie u uczniów świadomości własnego ciała,
- przygotowanie uczniów do podjęcia nauki pisania,
Powyższe cele nie obejmują spisu tego, co dzieci mają wykonać w ściśle określonych warunkach, mają charakter otwarty, pozwalający na modyfikację programu według własnych potrzeb.
Metody i formy
- metody aktywizujące
- metoda arteterapii w wąskim ujęciu (plastykoterapia)
-terapia reki
-metoda W. Sherborn
- metoda działań wytwórczych
-metody słowne
- metoda pracy według wzoru
- metoda działań inspirujących
- metoda swobodnej ekspresji
Podczas realizacji zajęć w oparciu o niniejszy program wykorzystana zostanie forma pracy: zbiorowa, indywidualna i grupowa (według potrzeb).