Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Program autorski w gr IV: Wykorzystanie środków plastycznych oraz założeń terapii ręki w wspieraniu rozwoju manualnego dzieci - „Moje rączki mają moc!”

Autor: Agnieszka Szczelina-Szczotka

Cele programu zostały wyprowadzone z koncepcji systemu dydaktycznego. Wynikają z założeń „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego”.

Główne założenia programu:
-skupienie się na ciekawych i atrakcyjnych dla dzieci zajęciach wykorzystujących w nowatorski sposób w dużej mierze różnego rodzaju narzędzia i środki plastyczne oraz wprowadzających modyfikację do różnorodnych technik plastycznych, tak by za ich pomocą można było doskonalić motorykę małą i dużą, koordynacje wzrokowo-ruchowa oraz przygotować i zachęcić dzieci do nauki pisania;
- stworzenia zestawów zabaw plastycznych, ruchowych, twórczych możliwych do stosowania, na co dzień;
- wdrożenie do pracy elementów metodą artetarapii za pomocą środków plastycznych a także założeń terapii ręki;
- wykorzystanie aktywnych metod pracy;
- indywidualizacja pracy;
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci rozwijających się nieharmonijnie oraz wspieranie dzieci zdolnych;
-wykorzystanie różnorodnych środków i narzędzi w stymulowaniu rozwoju motorycznego ukierunkowanego na ruchy rąk
- wykorzystanie dostępnych w przedszkolu środków plastycznych w atrakcyjny i innowacyjny sposób.
- program ma na celu wspieranie rozwoju manualnego uczniów z wykorzystaniem terapii ręki oraz elementów arteterapii. Ma wspierać i stymulować rozwój motoryki małej dzieci, a także ich sprawność grafomotoryczną oraz koordynację wzrokowo-ruchową.

Cel główny:
- wspieranie procesu nauczania i wychowania za pomocą terapii ręki i elementów arteterapii;

-wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia ukierunkowanego na rozwój funkcji psychomotorycznych.

- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przejawiających różnego rodzaju deficyty – w tym dzieci z orzeczeniami i objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczna oraz rozwijających się nieharmonijnie.

- stwarzanie warunków do nabywania umiejętności motorycznych za pomocą środków wyrazu artystycznego i ruchu.

- zaspakajanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, budowaniu pozytywnego obrazu samego siebie, w grupie rówieśniczej, wspólnocie.

Cele szczegółowe:

- wspieranie rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej,

- wspieranie rozwoju sprawności manualnej i motoryki malej,

- nabywanie i korygowanie umiejętności grafomotorycznych,

- motywowanie dzieci do podejmowania aktywności, odkrywania swoich mocnych i słabych stron,

- stwarzanie przyjaznych i bezpiecznych warunków do rozwoju i pokonywania przejawianych trudności zarówno w sferze emocjonalnej jak i funkcjonalnej,

- swobodne posługiwanie się narzędziami pisarskim,

- zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania za pomocą środków plastycznych,

- kształtowanie u uczniów świadomości własnego ciała,

- przygotowanie uczniów do podjęcia nauki pisania,

- stwarzanie przyjaznych i bezpiecznych warunków do rozwoju i pokonywania przejawiania trudności zarówno w sferze emocjonalnej jak i funkcjonalnej,

- swobodne posługiwanie się narzędziami pisarskimi,

- zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania za pomocą środków plastycznych,

- kształtowanie u uczniów świadomości własnego ciała,

- przygotowanie uczniów do podjęcia nauki pisania,

Powyższe cele nie obejmują spisu tego, co dzieci mają wykonać w ściśle określonych warunkach, mają charakter otwarty, pozwalający na modyfikację programu według własnych potrzeb.

Metody i formy
- metody aktywizujące
- metoda arteterapii w wąskim ujęciu (plastykoterapia)
-terapia reki
-metoda W. Sherborn
- metoda działań wytwórczych
-metody słowne
- metoda pracy według wzoru
- metoda działań inspirujących
- metoda swobodnej ekspresji

Podczas realizacji zajęć w oparciu o niniejszy program wykorzystana zostanie forma pracy: zbiorowa, indywidualna i grupowa (według potrzeb).