Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Sensoryczna tęcza.

Założenia projektu

Rozwój małego dziecka określany jest jako sensomotoryczny. Opiera się ona na sensoryce, czyli zmysłach oraz motoryce, czyli ruchu. Oba te filary ściśle ze sobą współpracują i nieustannie przenikają. W pierwszych latach swojego życia dziecko poznaje otaczający je świat. Towarzyszą temu między innymi różnokolorowe barwy występujące wokół nas. Pomagają one uporządkować sobie róże kwestie związane z wyobraźnią, myśleniem matematycznym, przyrodniczym, językowym, artystycznym itd.

Nie wszystkie dzieci, które zaczynają swoja edukację w placówce oświatowej znają podstawowe kolory, co utrudnia im funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Tworzą się konflikty i nieporozumienia. Poprzez nieznajomość kolorów dzieci nie mogą także w pełni uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych, są wycofane, nie chcą brać udziału z zabawach, gdzie kolory są bardzo istotne a co za tym idzie zadania wykonywane są błędnie. Zabawy ujęte w projekcie mają pomóc dzieciom odnaleźć się w świecie barw i doznań sensorycznych. Nauczanie wielozmysłowe jest w tym przypadku, najlepszą formą ich zapamiętywana i przede wszystkim dobrą zabawą.

Głównym celem projektu jest: wspieranie rozwoju dziecka poprzez wzbogacanie doznań zmysłowych połączonych z nauką kolorów. Zaproponowane aktywności opierać się będą w głównej mierze na zmyśle dotyku, ale część z nich angażować będzie pozostałe zmysły. Dzieci spotkają się z nowymi dla siebie masami i fakturami, będą poznawać i utrwalać wygląd oraz nazwy kolorów ( także w języku angielskim) w atrakcyjny i niecodzienny sposób.

Cele ogólne:

  • Wspieranie rozwoju dziecka poprzez działania z zakresu stymulacji sensorycznej.

  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów.

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie psychomotoryki i sprawności manualnej, kształtowanie świadomości własnego ciała, rozwijanie mowy,

  • rozwijanie wszystkich zmysłów, a w szczególności zmysłu dotyku, wzroku, smaku i równowagi,

  • rozpoznawanie i nazywanie kolorów tj. żółty, pomarańczowy, brązowy, niebieski, biały, czerwony, zielony, różowy, fioletowy i czarny, współpraca z rówieśnikami,

  • zaspokajanie ciekawości poznawczej,

  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę – kolor,

  • kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania,

  • wzbogacanie słownictwa dzieci

  • rozwijanie wyobraźni

  • rozwijanie zainteresowania językiem obcym (angielskim),

  • propagowanie czytelnictwa i rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy.