Sensoryczna tęcza.
Założenia projektu
Rozwój małego dziecka określany jest jako sensomotoryczny. Opiera się ona na sensoryce, czyli zmysłach oraz motoryce, czyli ruchu. Oba te filary ściśle ze sobą współpracują i nieustannie przenikają. W pierwszych latach swojego życia dziecko poznaje otaczający je świat. Towarzyszą temu między innymi różnokolorowe barwy występujące wokół nas. Pomagają one uporządkować sobie róże kwestie związane z wyobraźnią, myśleniem matematycznym, przyrodniczym, językowym, artystycznym itd.
Nie wszystkie dzieci, które zaczynają swoja edukację w placówce oświatowej znają podstawowe kolory, co utrudnia im funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Tworzą się konflikty i nieporozumienia. Poprzez nieznajomość kolorów dzieci nie mogą także w pełni uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych, są wycofane, nie chcą brać udziału z zabawach, gdzie kolory są bardzo istotne a co za tym idzie zadania wykonywane są błędnie. Zabawy ujęte w projekcie mają pomóc dzieciom odnaleźć się w świecie barw i doznań sensorycznych. Nauczanie wielozmysłowe jest w tym przypadku, najlepszą formą ich zapamiętywana i przede wszystkim dobrą zabawą.
Głównym celem projektu jest: wspieranie rozwoju dziecka poprzez wzbogacanie doznań zmysłowych połączonych z nauką kolorów. Zaproponowane aktywności opierać się będą w głównej mierze na zmyśle dotyku, ale część z nich angażować będzie pozostałe zmysły. Dzieci spotkają się z nowymi dla siebie masami i fakturami, będą poznawać i utrwalać wygląd oraz nazwy kolorów ( także w języku angielskim) w atrakcyjny i niecodzienny sposób.
Cele ogólne:
-
Wspieranie rozwoju dziecka poprzez działania z zakresu stymulacji sensorycznej.
-
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów.
Cele szczegółowe:
-
kształtowanie psychomotoryki i sprawności manualnej, kształtowanie świadomości własnego ciała, rozwijanie mowy,
-
rozwijanie wszystkich zmysłów, a w szczególności zmysłu dotyku, wzroku, smaku i równowagi,
-
rozpoznawanie i nazywanie kolorów tj. żółty, pomarańczowy, brązowy, niebieski, biały, czerwony, zielony, różowy, fioletowy i czarny, współpraca z rówieśnikami,
-
zaspokajanie ciekawości poznawczej,
-
klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę – kolor,
-
kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania,
-
wzbogacanie słownictwa dzieci
-
rozwijanie wyobraźni
-
rozwijanie zainteresowania językiem obcym (angielskim),
-
propagowanie czytelnictwa i rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy.