W programie „Uczymy Dzieci Programować” naukę kodowania traktujemy jako z góry zaplanowany proces, gdzie każde działanie wynika z poprzedniego i jest wstępem do kolejnego. W propozycjach aktywności, zabawy około programistyczne wplatane są do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, czy posiadanych narzędzi dydaktycznych. Można kodować na edukacji matematycznej, społecznej, językowej, artystycznej...można kodować wyłącznie offline lub łącząc aktywności unplugged z pracą z wykorzystaniem robotów edukacyjnych, długopisów 3D i sprzętu komputerowego.
Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania będzie dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą lekcją i świetną zabawą a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania narzędzi TiK w procesie dydaktycznym.
W XIV edycji chcemy aktywizować i wspierać nauczycieli oraz opiekunów, którzy prowadzą zajęcia z wykorzystaniem produktów EduSense. Tym razem tworzenie scenariuszy oddajemy w Wasze ręce. Co tydzień, za pośrednictwem naszych mediów społecznościowych, będziemy publikować to, co przygotowaliście. Na koniec edycji wydamy książkę z zaproponowanymi przez Was, a wybranymi przez Komisję Konkursową, scenariuszami. To Wy, wspólnie z nami, będziecie tworzyć edukacyjną przestrzeń.
Jeśli jednak dopiero dołączasz do naszej społeczności lub nie czujesz się na siłach, by tworzyć własne zadania, nic nie szkodzi! Wciąż możesz brać udział w naszym programie i realizować publikowane przez nas cotygodniowo scenariusze.
Przebieg programu:
Program trwa od 23.09.2024 roku do 31.01.2025 roku. Uczestnicy realizują zgodnie z harmonogramem programu zaproponowane zadania (z uwzględnieniem potrzeb i możliwości swoich podopiecznych, swoich własnych i placówki, w której realizują program). Po zrealizowaniu danego zadania mogą udostępnić relacje z zajęć (nie jest to obowiązkowe) w formie komentarzy pod przygotowanymi do tego postami na grupie Facebook Uczymy Dzieci Programować.
Po zakończeniu XIV edycji programu nauczyciel uczestniczący w programie otrzymuje certyfikat, a dzieci dostają dyplomy. Jeśli w danej placówce w programie bierze udział więcej niż jedna grupa/klasa, to każdy z nauczycieli zgłasza się do programu osobno. Scenariusze umieszczone będą na stronie Akademia Uczymy Dzieci Programować.
Scenariusze:
Tematyka zajęć wpisuje się odpowiednio w program realizowany w przedszkolu lub w program edukacji wczesnoszkolnej. W przygotowanych na potrzeby programu scenariuszach uwzględniamy kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2024/2025.
Do kogo adresujemy program:
- nauczyciele, edukatorzy i ich podopieczni w przedszkolach, szkołach, a także innych placówkach o charakterze edukacyjnym,
- rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Nasze cele:
- świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzenie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna),
- nauka przez zabawę i doświadczanie (odejście od transmisyjnego przekazywania wiedzy i pracy statycznej przy stolikach), uwzględniająca nurt STEAM,
- kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,
- rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
- kreatywne wykorzystanie narzędzi TiK.
Korzyści dla dzieci:
- stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii,
- kształtowanie kompetencji przyszłości,
- przygotowanie do programowania blokowego.
Korzyści dla nauczycieli:
- wykorzystywanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych,
- bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych,
- podniesienie kwalifikacji nauczycieli poprzez proponowane im warsztaty online oraz udostępniane materiały metodyczne,
- oswojenie lęków związanych z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela.
Korzyści dla rodziców:
- wsparcie rodziców w świadomym i odpowiedzialnym wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat.
Korzyści dla placówek edukacyjnych:
- wzbogacenie bazy placówek o materiały dydaktyczno - metodyczne,
- podniesienie prestiżu placówki.