Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Innowacja pedagogiczna i program: "Zabawy Pitagorasa - matematyka przez ruch i doznania sensoryczne”


 Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
 Autor i prowadzący zajęcia: Agnieszka Szczelina-Szczotka
 Data wprowadzenia: 01.09.2023
 Data zakończenia: 30.05.2025

Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są obecnie dzieci z gr. V.

Czas realizacji innowacji obejmuje dwa lata. Aktywności w ramach programu odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element zajęć realizujących podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz zajęć popołudniowych. Nauczyciel planując aktywności w miesięcznym planie pracy, tygodniowo korzysta z propozycji zabaw dydaktyczno-sensorycznych i ruchowych, które wplata w zajęcia dydaktyczne poranne bądź popołudniowe. Propozycje zajęć i ćwiczeń są podstawowym opisem aktywności, to nauczyciel decyduje, z jaką tematyką je skoreluje lub w jakim celu je wykorzysta.

Niniejsza innowacja ma na celu wspieranie nauki matematyki, wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznych i poznawczych obszarach, a także stwarzanie warunków do nabywania umiejętności nie bezpośrednio związanych z nauka matematyki, ale oddziałującą na nią (np. techniki pamięciowe, metody z zakresu neurodydaktyki i odkrywania determinant uczenia się).

Cele główne:
- wspieranie procesu nauczania i wychowania
- wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia ukierunkowanego na rozwój umiejętności logiczno-matematycznych.

Cele szczegółowe:
- wzbogacanie warsztatu nauczyciela i jego wiedzy o uczniach;
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń fizycznych i poznawczych.
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przejawiających różnego rodzaju deficyty – w tym dzieci z orzeczeniami i objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczna oraz rozwijających się nieharmonijnie.
- stwarzanie warunków do nabywania umiejętności matematyczno-logicznych za pomocą oddziaływania polisensorycznego.
- zaspakajanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, budowaniu pozytywnego obrazu samego siebie, w grupie rówieśniczej, wspólnocie, umożliwianie osiągania sukcesów edukacyjnych,
- wzmożenie aktywności z zakresu umiejętności matematycznych w szczególności w obszarze: klasyfikowanie przeliczania, stosunków przestrzennych, przedsiębiorczości, następstwa czasu, rytmów.
- wspieranie rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- wspieranie rozwoju sprawności manualnej i motoryki malej.
- motywowanie dzieci do podejmowania aktywności, odkrywania swoich mocnych i słabych stron.
- wzbudzenie zainteresowania światem matematyki i jego odbiciem w codziennym otoczeniu.

Metody i formy wykorzystywane w realizacji programu:

- Integracja sensoryczna
- metody aktywizujące
- terapia ręki
- sensodydaktyka
- neurodydaktyka
- metoda działań wytwórczych
-metody słowne
-metoda działań praktycznych

Podczas realizacji zajęć w oparciu o niniejszą nowację wykorzystana zostanie forma pracy: zbiorowa, indywidualna i grupowa (według potrzeb).